کارتریج تونر و جوهری چیست؟
نوشته شده توسط : نت نیوز

کارتریج چیست؟ انواع کارتریج برای پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چه در خانه چاپگر داشته باشید و چه در محل کار از این دستگاه استفاده می کنید، باید با برخی از مهم ترین قطعات این دستگاه آشنا باشید. یکی از مهم ترین قسمت های چاپگر، کارتریج است. این قطعه قلب تپنده هر چاپگری است و عملکرد صحیح دستگاه مستقیماً به وضعیت و حتی نوع آن بستگی دارد. اگر نمی دانید این قطعه قابل مصرف و قابل جابجایی در چاپگر شما چگونه کار می کند، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله به معرفی انواع کارتریج و نحوه کار آن ها می پردازیم و شما را با کارتریج های لیزری و پرینتر جوهر افشان آشنا می کنیم.



کارتریج چیست و در چاپگر چه کاربردهایی دارد؟

اگر از برخی افراد تصادفی بپرسید که معنای کارت چیست، اکثر آنها این قسمت را به عنوان جوهر یا ماده ای که مسئول چاپ اسناد روی کارت است توصیف می کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده که از شر این باور غلط خلاص شوید و ماهیت واقعی آن را بشناسید.



کارتریج چاپگر

کارتریج در لغت به معنای ظرف استوانه‌ای است که جوهر یا هر ماده دیگری را در خود جای می‌دهد و برای استفاده در روش‌های مختلف طراحی شده است. این ظرف مفهومی مانند آنچه در دستگاه چاپ استفاده می شود دارد و مواد مورد استفاده برای انجام کار چاپ را در خود ذخیره می کند. در واقع این ماده در پرینترهای مختلف خواص ویژه ای دارد که در قسمت های بعدی به طور مفصل به آن می پردازیم.

بسته به نوع چاپگری که دارید، کارتریج چاپگر شما مقدار مشخصی جوهر یا تونر را ذخیره می کند. در فرآیند چاپ، این مواد از طریق لوله یا درام بر روی کاغذ مورد نظر پخش شده و عملیات چاپ انجام می شود. تونر و کارتریج جوهر مورد استفاده در پرینترهای لیزری و جوهرافشان به ترتیب دارای عملکردهای خاصی هستند که در ادامه به معرفی این عملکردها و مزایای آن می پردازیم.

کارتریج پیچیده ترین و مهم ترین قسمت این نوع ماشین های اداری است که بسته به نوع چاپگر، عملکردهای متفاوتی را ارائه می دهد. فرض کنید چاپگرها به دو دسته تقسیم می شوند: جوهر افشان و لیزر. چاپگرهای جوهرافشان فرآیند چاپ را با استفاده از جوهر بهبود می بخشند، در حالی که چاپگرهای لیزری از تونر و فناوری لیزری برای ارائه اطلاعات اضافی به صفحه استفاده می کنند.


کارتریج جوهر در چاپگر جوهر افشان

قبل از اینکه به نحوه عملکرد کارتریج های جوهر در چاپگر جوهرافشان بپردازیم، بد نیست توضیح مختصری در مورد این نوع چاپگر ارائه دهیم. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. این جوهر بدون تماس مستقیم با کاغذ، فایل مورد نظر را بر روی کاغذ با کیفیت خوب پخش و چاپ می کند. جوهر چاپگر جوهر افشان که با استفاده از رنگ یا رنگدانه فرموله شده است، به صورت رنگی یا مشکی در دسترس مشتریان است.

کارتریج چاپگر جوهر افشان اساساً یک مخزن ذخیره جوهر است که در این نوع چاپگرها استفاده می شود. این مدل دارای سر اسپری هد و سند و نازل های متعدد می باشد. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، جوهرهای مورد استفاده در چاپگرهای جوهرافشان شامل رنگ یا پیگمنت است. بر این اساس کارتریج های جوهر به دو دسته رنگی و رنگی تقسیم می شوند:

رنگدانه: این نوع جوهر حاوی رنگدانه است.

جوهر: جوهر ذخیره شده در آن محلول رنگی است.

از نظر نحوه پاشش جوهر بر روی اسناد نیز به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

حرارتی: این نوع کارتریج حاوی یک عنصر حرارتی است که جوهر را گرم کرده و روی سند می پاشد.

پیزوالکتریک: در این مدل از کریستال های پیزوالکتریک در نازل استفاده شده است که وظیفه کنترل پاشش جوهر روی کاغذ را بر عهده دارند.

اجزای کارتریج چاپگر جوهر

این قطعه چاپگر جوهرافشان از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

بدن

سر



مزایای کارتریج جوهر

پس از آشنایی با کارتریج جوهر و نحوه عملکرد آن، وقت آن است که مزایای این قطعه را تصور کنید. مهمترین مزایای آن عبارتند از:

آنها قیمت مناسبی دارند و گزینه های اقتصادی برای استفاده خانگی در نظر گرفته می شوند.

جوهر سند برای خشک شدن نیازی به حرارت ندارد.

اسنادی که چاپ می کنند کیفیت بسیار بالایی دارند.

کارتریج تونر یا کارتریج تونر لیزری در پرینترهای لیزری

با پیشرفت علم و فناوری، دنیای چاپ نیز با تغییرات شگرفی مواجه شده است. یکی از پیشرفت های عظیمی که بر فرآیند چاپ در سازمان ها تأثیر زیادی گذاشت، معرفی پرینترهای لیزری به بازار بود. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 وارد بازار شد و توانست با ویژگی ها و عملکرد فوق العاده خود توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پرینترهای لیزری که در حال حاضر در بازار می بینیم نسل پیشرفته پرینترهای لیزری قدیمی هستند و دارای ویژگی های بسیار کاربردی و منحصر به فردی هستند.

منطقه در تن r؟

مخزنی که حاوی مواد لازم برای چاپ در پرینترهای لیزری است، کارتریج نیز نامیده می شود. اما این کارتریج که در بین کاربران به نوع لیزری یا تونر معروف است، ماده کاملا متفاوتی را در خود ذخیره می کند. مواد ذخیره شده در آن تونر نام دارد که در واقع ترکیبی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر فشرده از طریق قطعه ای به نام "درام" به کاغذ منتقل می شود. به عبارت دیگر تونر موجود در این نوع دارای بار منفی است و به همین دلیل به کاغذی که بار مثبت دارد می چسبد و پرینت تمام می شود.


قطعات پرینتر لیزری

در زیر به برخی از قطعات و اجزای اصلی این بخش در پرینترهای لیزری اشاره شده است:

یک طبل

تونر

دکتر

آهن ربا

واحد تعمیر

فوم نورد

آب (تیغه تمیز کننده)

درام پیچ

کمربند حمل

سرعت تونر بن

تراشه الکترونیکی

برای مطالعه بیشتر و توضیح کامل و عملکرد این بخش ها، مطالعه مقاله زیر را توصیه می کنیم:

بیشتر بخوانید: قطعات کارتریج برای پرینترهای لیزری و جوهرافشان



مزایای چاپگر

در ادامه به معرفی برخی از مزیت های مهم کارتریج پرینتر لیزری می پردازیم که باعث تقاضای بالای آن در بازار شده است:

سرعت چاپ بسیار بالا

قابلیت شارژ دارد

ظرفیت چاپ بالا

عمر بیشتری نسبت به نوع جوهر دارد

البته باید به یاد داشته باشید که کارتریج‌های لیزری و پرینترهای لیزری معمولاً گران‌تر از پرینترهای جوهرافشان هستند. این باعث می شود این دستگاه ها بهترین انتخاب برای ادارات و سازمان هایی باشند که نیاز به چاپ روزانه زیادی دارند.



کارتریج استارت چیست؟

این همان کارتریج اصلی این شرکت است، با این تفاوت که کمتر از یک شارژ کامل است و تونر کمتری در مخزنش دارد. استارت معمولاً هنگام خرید چاپگر داده می شود و همانطور که از نام آن پیداست توسط سازنده برای کار با چاپگر روی چاپگر گذاشته می شود و مخزن تونر پر نیست، بنابراین ظرفیت چاپ کمتر است، اما ممکن است کار کند. امکان شارژ مجدد و اضافه کردن تونر و قابل شارژ و استفاده چند بار. بنابراین توصیه می شود یک پرینتر با کارتریج اصلی خریداری کنید و پس از اتمام تونر آن را شارژ کنید.

لازم به ذکر است که برخی از فروشندگان کارتریج های استارت را از دستگاه چاپ خارج می کنند و قیمت چاپگر را کمی دست کم می گیرند. اگر پرینتر بدون آن بخرید باید یک کارتریج طرح یا اصل را با قیمت بالاتر بخرید که در این صورت قیمت چاپگر بیشتر می شود.

 

چه زمانی باید کارتریج چاپگر را تعویض کنیم؟

در حال حاضر کارتریج های پرینتر جوهر افشان آبی، مشکی، سفید و قرمز در بازار موجود است و افراد می توانند با توجه به نیاز خود اقدام به خرید آن کنند. اما نکته مهم در این موضوع نحوه نگهداری و تعویض به موقع آنهاست. در واقع حساسیت بالای این قطعه گرانبها همیشه توصیه های زیادی در مورد نگهداری از آنها می کند.

حتماً بارها این پیام را دیده اید که جوهر چاپگر تمام می شود. این پیام نشان می دهد که زمان تعویض آن فرا رسیده است. البته توصیه می کنیم در صورتی که چاپگر شما خطاها و مشکلات دستگاه زیادی دارد، کارتریج را تعویض کنید. یعنی اگر فقط رنگ چاپگر کمرنگ شده باشد کافی است جوهر را دوباره پر کنید و فریمور دستگاه را آپدیت کنید تا به آنچه می خواهید برسید. در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.



نحوه نگهداری از کارتریج چاپگر

کارتریج ها منبع اصلی تامین رنگ پرینترها هستند و وجود هر گونه مشکل و آسیب می تواند روند کار چاپگر را مختل کند. بنابراین باید به بهترین شکل از آنها نگهداری کرد. در واقع، اگر تمام شدن جوهر مدیریت نشود، به سرعت خشک می شود و قابل پر نمی شود و هزینه شما را دو برابر می کند. در ادامه تعدادی از بهترین روش های موجود برای هاست را ارائه می دهیم.

روش اول:

اگر با چاپگر جوهر افشان کار می کنید، باید بدانید که جوهر کار چاپ را انجام می دهد. بنابراین همیشه مقداری جوهر روی سر و داخل سوراخش می‌گذارد و در صورت عدم استفاده از دستگاه، این جوهر خشک شده و سوراخ کارتریج را مسدود می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از چنین مشکلاتی؛ همیشه آن را با جوهر پر کنید

روش دیگر:

هرگز کارتریج ها را در جای گرم نگهداری نکنید. این باعث انبساط و نشت هوا می شود. اگر از تانک استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که به دلیل کارکرد چاپگر مقداری جوهر در ناحیه سر جمع می شود. بنابراین، برای بهبود کیفیت چاپ؛ توصیه می شود هد را یک بار در ماه یا بعد از هر 100 صفحه چاپ شده روی دستمال مرطوب قرار دهید تا جوهر باقی مانده پاک شود.

روش سوم:

هنگام نصب کارتریج های جوهر در چاپگر شما باید خیلی مراقب باشید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به سوزن چاپگر و قطعات طلایی در صورت برخورد و آسیب مدار قطع می شود و اتصال بین چاپگر و مخزن جوهر قطع می شود.



نکاتی که هنگام خرید کارتریج چاپگر باید بدانید

انواع مختلفی از کارتریج ها در بازار وجود دارد، اما چگونه بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب می کنید؟ در زیر راهنمای کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار می دهیم.

نوع و مدل چاپگر خود را بررسی کنید

پرینترها بسته به نوعشان کارتریج های مخصوص به خود را دارند (لیزری یا جوهرافشان) و باید به سراغ تجهیزات مربوطه بروید. از طرفی نباید تفاوتی بین انواع پرینترها وجود داشته باشد. معمولاً هنگام خرید چاپگر، یک دفترچه راهنمای دستورالعمل به شما داده می شود که حاوی اطلاعاتی در مورد کارتریج های سازگار با دستگاه شما است. حتی اگر دفترچه راهنما را ندارید، نگران نباشید، بازدید از وب سایت سازنده چاپگر می تواند اطلاعات کاملی در این مورد به شما بدهد.



به رنگ چاپ دقت کنید.

دومین نکته ای که در خرید کارتریج باید به آن توجه کنید رنگ آن است. برای پرینترهای تک رنگ لیزری، این انتخاب بسیار آسان است، زیرا چاپگرها فقط از نوع خاصی از کارتریج پشتیبانی می کنند و یک جستجوی کوتاه در اینترنت کافی است تا شما را به مدل های سازگار با چاپگر خود برساند.

این مشکل با پرینترهای لیزری کمی دشوارتر است. زیرا عوامل متعددی را باید در نظر گرفت. به عنوان مثال، پس از چه رنگی می خواهید برگه ها را چاپ کنید، مهم است که شماره مربوط به کارتریج را پیدا کنید. به عنوان مثال چاپگرهای HP، شماره کارتریج آنها با حرف A شروع می شود.

به کیفیت توجه کنید

کارتریج های موجود در بازار امروزه بر اساس کیفیت، مبدا، طراحی اولیه و پایه کلی به سه دسته تقسیم می شوند. خب همونطور که تصور میکنید نوع اصلی ساخت خود سازنده اصلی هست، کارتریج های طرح اصلی (آداپتشن) از نظر کیفیت نزدیک به اصل هستن ولی سازنده های مختلفی دارن. از این رو قیمت آنها نیز پایین است. همین قیمت پایین و نزدیک بودن به نوع اصلی از عواملی است که افراد را به خرید طرح اصلی ترجیح می دهد. البته توصیه می کنیم برای خرید کارتریج های طرح اصلی بدون آسیب رساندن به چاپگر خود با شرکت های معروف و معتبر تماس بگیرید.



به برند توجه کنید

امروزه پرینترهای سامسونگ، کانن و اچ پی محبوب ترین برندهای فعال در این صنعت هستند که هر کدام چاپگر اصلی خود را برای دستگاه خود تولید می کنند. البته خرید نسخه های اصلی این برندها از نظر کیفیت بهتر است و کارایی چندانی ندارد. اگر چاپگر شما سامسونگ است، بهتر است پرینتر HP نخرید. زیرا گاهی اوقات پیش می آید که شباهت پاسخگوی نیاز کاربران نیست.

مراقب چاپگر خود باشید

در برخی مشاغل، چاپگرها یکی از مهم ترین ماشین های اداری هستند که چندین بار در روز مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین قطعات آن را دست کم نگیرید و زمانی که نیاز به تعویض دارید به دنبال بهترین محصولات باشید. شاید هر چه کیفیت کارتریج استفاده شده در چاپگر بالاتر باشد، خروجی بهتری خواهد داشت.

اگر برای خرید، تعویض یا حتی شارژ کارتریج به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات کامل تری در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.



اخرین حرف

مطالب ذکر شده در این مقاله اطلاعات کلی در مورد کارتریج پرینترهای جوهرافشان و پرینترهای لیزری و مزایای هر کدام را در اختیار شما قرار می دهد. اما اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، حتما مقالات مرتبط را بررسی کنید یا با همکاران ما تماس بگیرید. برای تهیه کارتریج پرینتر خود و مشاهده قیمت آن می توانید از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: کارتریج چیست؟





:: بازدید از این مطلب : 11868
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: